Z Českého Těšína do Frýdku-Místku

16. listopadu 2017 v 0:08 | Vláďa
A je tu třetí den a moje cesta vede, jako předevčírem, do Kolína k vlaku EC 113 "Porta Moravica", takže o cestě po koridoru se není třeba rozepisovat. Tentokrát moje cesta vedeaž do Slezska - jak se ukazuje, nových, neprojetých tras valem ubývá a republikaje z 98 % projetá. Takže dnešní "vlakopouť" povede z Českého Těšína do Frýdku - Místku. V 10 hodin jsem na hlavním nádraží v Ostravě a nezbývá než tu přešlapovat do jedenácti. V 11 hodin přijíždí "Elefant" z Ostravy Svinova směr Jablunkov. Z Ostravy přes Bohumín a Jablunkov vedly dřív také moje cesty z Prahy na Slovensko, ale nikdy bych nevěřil, jak je to z Ostravy do Českého Těšína daleko. Cesta se mi zdá delší než při dřívějších cestách na Slovensko. Nákladové nádraží Ostrava Hrušov, velký železniční uzel Bohumín, Karviná...
Protáhneme se mezi rybníky Čerpák a Mělčina a chvíli jedeme podle hraniční řeky Olše, jejíž druhý břeh už patří Polsku. V poledne mě konečně vítá dvojjazyčným nápisem nádraží Český Těšín - Cieszyn Czeski. Tady se totiž nachází hraniční přechod. Na dlouhé rozhlížení, ale už není čas - u vedlejšího nástupiště už pokojně přede žlutá regionova a ve čtvrt na jednu odrážíme.

Regionova v Českém Těšíně

Všude zeleň, lužní lesy, kopečky, zahrady, nádraží zdobená pestrými květinami. Pěkný kus cesty
máváme autům na nějaké nové dálnici, vedoucí souběžně po pravé straně. V jedno po poledni komečně brzdíme v již známé stanici ve Frýdku-Místku, kde jsem se zastavil v létě 2013 na cestě "Od ostravskych mlynařu do údolí Bečvy", ale tehdy jsem se jen občerstvil v nádražní restauraci a spěl jsem dál do "Valmezu". Dnes je na programu prohlídka zdejšího zámku. Ale už dost povídání a hurá do města, nacházejícího se na soutoku Ostravice s Morávkou a čítajícího 59 807 obyvatel. Je hezky, den plný slunce a můj žaludek se už taky hlásí o svoje.
Ocitám se na rušné hlavní třídě, připomínající vysokými, výstavními budovami a provozem spíš Prahu (až na absenci tramvají) a hledám nějaké pohostinství, když tu se objeví obchod s textilem a u něj prosklená chodbička, nad níž dřevěná tabule zve do stylové restaurace "Středověk".
Suterénní místnost s nízkým stropem, těžké, dubové stoly a lavice, evokující středověké vybavení dávné krčmy, ale také výčepní pult, za ním dvě mladé dívky a na stolech jídelní lístek, nabízející asi deset druhů jídel v cenově příznivých relacích. Dávám přednost daňčí kýtě s hranolky. Výborný, trochu opožděný oběd.
Potom ně čeká ještě necelý kilometr, ale brzy objevuji po levé straně frekventované ulice příjemný park a v něm se bělá stavba pozdně renesančního kostela sv. Jošta. Po chvilce už se přede mnou otvírá obrovská křižovatka a nalevo od ní mě klidnější ulice přivádí na pěkné, prostranné náměstí, kterému vévodí zámek.

Kostel svatého Jošta

Frýdecké náměstí se zámkem

Frýdecký zámek

Ač je Frýdek-Místek dvojměstím (stejně tak jako Brandýs nad Labem - Stará Boleslav), má jen jeden zámek. Ten byl původně gotickým hradem, o němž pocházejí první zmínky z roku 1327.
Byl vystavěn na hranici těšínského území Piastovci. Dlouho sloužil jako kasárna nebo byty, takže z původního mobiliáře se téměř nic nedochovalo. V současné době zde sídlí muzeum Beskyd s rozsáhlou expozicí a interiéry jsou vybaveny jiným dobovým nábytkem než byl původní. Kromě nich vede prohlídková trasa také přes vyhlídkovou věž (gloriet), kapli sv. Barbory a rytířský sál.


Dva pohledy do zámeckých komnat



Jídelna. U tohoto stolu byl před lety pohoštěn i tehdejší president Václav Havel

Muzejní expozice "Beskydy, příroda a lidé" čítá přes 800 předmětů, dokumentujících běžný život v kraji. V kapli svaté Barbory se nacházejí informace o Frýdku coby poutnímu místu.

Kaple svaté Barbory - patronky horníků

Když následujeme hezkou slečnu průvodkyni do zámeckého parku, objevuje se tu další, tentokrát technická vymoženost tehdejší doby - bílá okrouhlá stavba s kuželovitou, šindelovou střechou, kterou nejprve považujeme za studnu, ale později se ukáže, že jde o důmyslnou ledárnu, kde byla po celý rok nízká teplota, takže se v prostorné komoře pod úrovní terénu mohly dobře uchovávat ryby, maso i zelešnina.
Zámecký park, nad nímž se tyčí dvojice věží majestátní baziliky Navštívení panny Marie, není sice dnes již příliš rozlehlý, ale kromě něj jsou kolem zámku vybudované další parky, které jsou dobrým místem k pdpočinku i konání kulturních akcí.

Zámecký park s bazilikou Navštívení panny Marie v pozadí

Bazilika Navštívení panny Marie, navržená stavitelem Bartolomějem Wittwerem, byla vystavěna roku 1759 a v letech 1876 - 1877 k ní přibyla ještě Křížová cesta o čtrnácti kapličkách. Ale jak se po chvíli ukázalo, na tu už nezbývá čas. Ještě se projdu příjemným náměstím, dám si zmrzlinu a už mě čeká zas rušná hlavní třída a svižný, dvoukilometrový pochod dolů k nádraží.
Kam se pustit nyní? Dolů do Valašského Meziříčí, kudy jsem již párkrát (třeba zrovna předvčírem z Veřovic) jel nebo nahoru do Ostravy, kudy jsem jel jen jednou - v létě 2014? Los padá na Ostravu, zrovna přijíždí osobní vlak od Frenštátu pod Radhoštěm. Každou novou trať je občas dobré projet víckrát (aspoň 2x - 3x), aby si ji člověk zažil a pokusil se zapamatovat něco z ní a z okolí.
Populární "brejlovec" ČKD řady 754.047, zatím nezkažený "najbrtem" táhne soupravu vozů řady Btm s červenými koženkovými sedadly, které už na mnoha tratích nejsou vidět. Většinu "klasických" souprav (vozů s lokomotivou) nahradily všude moderní motorové vozy s jedním nebo dvěma vozy přívěsnými. S jedním takovým vlakem křižujeme v Lískovci u Frýdku. Copak mě asi čeká v Ostravě?

Osobní vlak Frenštát p.Radh.- Ostrava hl.n. přijíždí do Frýdku - Místku

V budově nádraží Ostrava střed sídlí nové železniční muzeum

Na nádraží Ostrava střed, kde jsem minule cestou "Od ostravskych mlynařu do údolí Bečvy" zahlédl příjemnou výletní hospodu, mě upoutává jiné lákadlo - nápis na oknech v patře zve do nové expozice železničního muzea. Musím někdy zavítat i sem. Dnes už je pozdě. Potkáváme tu i projíždějící Jančurův vlak "RegioJet" z Prahy - kampak tudy asi pokračuje?
Na ostravském hlavním nádraží mě však čeká velké rozčarování. Od vedlejšího nástupiště právě odráží vlak SuperCity Pendolino a kromě rychlíku na Brno tu nenacházím žádný jiný vlak. Je půl šesté, večer na krku, co počít? Vydávám se tedy brněnským rychlíkem do Hranic na Moravě, kde bych dle informace od slečny průvodčí měl stihnout "Fatru" ze Žiliny do Prahy.
Do Hranic však po půlhodině přijíždí vlak IC "Landek", o němž v Ostravě nebyla ani zmínka, ale to už je teď jedno, protože se konečně blížím k domovu. Tři dny na cestách už mě začínají zmáhat a ač se v pohodlí nových velkoprostorových vozů dobře cestuje a moc jsem se dnes nenaběhal, hlásí se únava. Pozítří vyrazím na jih Čech. Tam už nic nového k projíždění není, ale navštívím unikátní technickou památku v podobě vodní elektrárny. Tak zatím dobrou noc!

Večerní CityElefant Kolín - Praha Mas.n. opouští Jiřinu

A jako tradičně po pěkném dni na cestách - dobrou noc!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama