Údolím Střely za Cisterciáky do Plas.

12. října 2014 v 17:54 | Vláďa |  Křížem krážem po tratích Čech, Moravy a Slezska-vzpomínání na výlety z let minulých

Vzpomínky na cestování v letech 1995 - 2008



Nádraží Plasy

Včera jsem oslavil 43. narozeniny a skončila mi dovolená. Dnes je sobota,venku je pěkně, tak co si třeba udělat nějaký pěkný, závěrečný "vlakovandr" ?
Ale v okolí Prahy a dalších velkoměst už moc tratí nezbývá. Až najednou mi vytanula na mysli vzpomínka na týden dovolené v Žihli koncem srpna 1997, kdy jsem si projel část tratě Plzeň - Žatec. Tehdy jsem sice přes Plasy jel, ale domů jsem byl dovezen autem a dnes bych si mohl projet další úsek, a to Žihle - Blatno u Jesenice a odtud ještě aspoň část tratě Bečov nad Teplou - Rakovník, kterou znám z jedné z videokazet "Kouzlo lokálek".

V půl osmé ráno už mě osobní vlak unáší ku Praze, k rychlíku "Franz Kafka"- Praha hl.n. - Mnichov.
V Plzni přesedám na rychlík do Mostu. Za chvíli už plzeňská "zamračená" ČKD řady 749 burácí kolem hald kaolínového dolu a kouřících komínů v Horní Bříze a noří se do lesů za Kaznějovem. Před polednem jsem konečně na místě.
Plasy-ospalé městečko, schoulené na svahu v údolí řeky Střely, trochu připomíná Bezdružice. Až na druhém konci, na druhém břehu řeky, nacházím to, co jsem hledal, totiž budovy kláštera a zámku, obojí značně sešlé. Zámek je zavřený a není v něm asi nic, ale kolem kláštera už je zčásti rozestavěno lešení a je vidět, že už se tu "blýská na lepší časy."
A je 11.30 a otvírá se až ve 13.00, jdu se tedy aspoň trochu projít kousek podle řeky a potom si sedám v parčíku před branou ke skromnému, studenému obědu.
Cisterciácký klášter v Plasích byl založen ve 12. století knížetem Vladislavem II. a poté zničen Husity.Obnoven barokně podle plánů J.V. Santiniho,J.B.Matheye a K.I.Dietzenhofera. Por. 1826 byla bývalá prelatura upravena na zámeckou rezidenci knížat Metternichů. K vidění je zde barokní kaple, nový konvent, nemocniční křídlo s obrazovou galerií, knihovní sál, galerie Strettiů, zařízení historické lékárny, kostel sv. Václava s hrobkou Metternichů a klášterní kostel panny Marie.
Zajímavostí jsou unikátní barokní záchody s ojedinělou soustavou vodních, kanalizačních a větracích systémů.
Je zde i jedna stavební zajímavost-konvent je vystavěn na dubových pylonech v bahnité říční nivě. Pylony jsou potopeny ve vodě. Kdyby voda vyschla, celá stavba by mohla spadnout. Mnoho dalšího se ještě opravuje.

Průčelí cisterciáckého kláštera

...a zámku

Po prohlídce kláštera, která se mi líbila, se vracím zpět na nádraží, kde mezitím zastavil historický motoráček - červený "hurvínek" Tatra řady M 131.1386 plzeňského sdružení "Lokálka Group", vezoucí zájezd "S lokálkou po vlasti české" - Plzeň - Libochovice - Úštěk - Mšeno - Zlonice - Plzeň. Já po další půlhodině vyjíždím se spěšným vlakem směr Most.


"Hurvínek" Tatra řady M 131.1386



Za Plasy se s "brejlovcem" ČKD řady 754 dlouho protahujeme velkými lesy, jaké jsem už dlouho neviděl a sledujeme malebné zákruty Střely. Poblíž Žihle se nachází městečko Manětín s barokním zámkem a nejmenší město na světě-
-Rabštejn nad Střelou, které má 100 obyvatel, z toho 25 stálých (ostatní jsou chalupáři).V Mladoticích mi jen mechanické návěstidlo, vyčnívající z hustého porostu stromů a křoví naznačuje, že zde dosud odbočuje řadu let neprovozovaná trať do Rakovníka. Vlaky jezdí jen z Rakovníka do Čisté a doprava do Mladotic je zajišťována autobusy. O znovuotevření tratě, která dál "vesele" chátrá, se dosud jedná.
Blatno u Jesenice je křižovatkou s tratí Bečov nad Teplou - Rakovník. Je tu docela rušno. Po mém příjezdu přijel i spěšný vlak Chomutov - Plzeň, vedle stojí dva motoráčky do Bečova a Rakovníka. Honem přesednout a vyrážím směr Rakovník. Malá nádražíčka a zastávky, malebná krajina, přistupující cestující se zdraví se stávajícími. Je vidět, že tu každý každého, nejen doma, ale i v okolních vesnicích, zná. Lidé tu žijí jako jedna rodina.



Nádraží v Blatně u Jesenice

Jesenice je malé městečko, možná o něco větší než Mochov, proslavené místním klubem železničních modelářů, zalo-ženým nestorem českého modelářství a autorem mnoha modelářských knížek a návodů - učitelem Vladimírem Zuskou.
Ve velké stanici v Rakovníku přesedám do spěšného vlaku směr Praha. Vnoříme se do křivoklátských lesů, kde brzy míjíme rotundu železničního muzea v Lužné u Rakovníka, před níž odpočívá na slunci spousta naleštěných parních krasavic, v Řevničově nabereme houbaře s plnými košíky, u Kamenných Žehrovic zamáváme přívětivé hospůdce "Na bílých vrškách" (která vypadá spíš jako nádraží) a jsme ve stanici Kladno, dějišti natáčení některých scén z televizního seriálu z vojenského prostředí "Chlapci a chlapi". Pak už "vjíždíme do rozlehlých polí k Unhošti a Hostivicím, kde mi téměř na dosah ruky přelétají nad hlavou letadla z blízké Ruzyně.
Slunce se již kloní k západu, když konečně přesedám na pražském Masarykově nádraží do nymburského osobáku a pomalu, ale jistě se blížím k domovu. Závěr dovolené se vydařil. Další výlet podnikneme, tentokrát ve dvou, až v září, a bude to. . .
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama