Severočeskou transverzálkou (nejen) za svatou Zdislavou aneb po zámcích Ralské pahorkatiny

1. června 2014 v 19:09 | Vláďa |  Křížem krážem po tratích Čech, Moravy a Slezska-vzpomínání na výlety z let minulých

Vzpomínky na cestování v letech 1995 - 2008

Ráno je dnes nevlídné,zamračené. Nebylo by lepší se cesty vzdát a věnovat se raději knížkám a železničním modelům?
Ale co, KMB. Je již napsána, snad nezmoknu. Na nádraží potkávám ke své radosti jednoho ze svých nejlepších přátel, Libora Janečka. Jede za maminkou na chatu do Loučeně, tak máme společnou část cesty - do Nymburka.
Aspoň si můžeme popovídat.Takže nám nepěkné ráno pěkně začalo. Ranní cesta osobním vlakem nám sice pěkně uběhla, je jen škoda, že do Nymburka je to tak blízko. Libor odchází na autobus, já na spěšný vlak směr Česká Lípa.


Moderní motorový vůz nové generace MSV řady 842,zvaný "kvatro",se dvěma ,rovněž moderními vlečňáky, se šine úrodnou rovinou k Mladé Boleslavi. Dva motory LIAZ pod podlahou předou jako kočka, nové pneumatické odpružení tlumí otřesy a nárazy.
Mezi Vlkavou a Dobrovicí se dává do deště. Tak jsem tomu přece jen neujel. Jak asi bude nahoře? Sjíždíme do Mladé Boleslavi, na levý břeh řeky Jizery.
Na druhém břehu vidím násep trati od Všetat a vysoko nad ní šplhá do stoupání malá osmsetdesítka po vedlejší trati do Mělníka, ústící do mladoboleslavského hlavního nádraží úvratí. Před nádražím se do roku 1993 nacházel i pěkný cukrovar.
Na vysoké skále nad Jizerou se tyčí hrad, kde je dnes muzeum. Nádraží je přeplněné vlaky.Vedle našeho vlaku postává vršovická "zamračená" ČKD řady 749 s rychlíkem do Prahy, za ní čeká osmsetdesítka s lokálkou do Staré Paky a před dvěma minutami dorazilo druhé "kvatro" s osobním vlakem z Prahy do Turnova, který pojede po odjezdu našeho vlaku.
Naproti staniční budově, venku na dešti, postává studená parní lokomotiva ČKD řady 423.0145. Pěkná péče o staré stroje!
Pokračujeme pod hustým stromovím, zelenajícím se údolím Jizery k Bakovu. Stále prší a jindy přívětivé zátočiny se zelenými loukami, vrbami a olšemi na březích vypadají dnes nevlídně až šedivě.
V Bakově nad Jizerou se protáhneme pod zříceninou hradu Zvířetice, vnoříme se do borových lesů a míříme k Bělé pod Bezdězem, kde se nachází velká papírna. Dnes se zde vyrábí potravinářská lepenka.
Trať zůstává skryta v borových lesích, z nichž vyjede až před Českou Lípou. Na zastávce Bělá pod Bezdězem-město, skryté v lese, cca 3 km od města, mě překvapilo, i přes nepřízeň počasí, množství vystupujících houbařů a sběračů borůvek.
Za Bělou a také poblíž stanice Bezděz, se několikrát nad pářícími lesy vynoří majestátní zřícenina hradu Bezdězu. Ve stanici Doksy a zastávce Staré Splavy se přiblížíme ke známému Máchovu Jezeru.
Nejen jezero, ale celé okolí tratě již patří k Máchovu kraji, což lze vidět např. ve vesnicích, na architektuře dřevěných staveb.
A je tu Jestřebí u České Lípy. Lesy řídnou a objevují se zamokřené louky a křoviska.
Za Srním se k trati přivine silnice od Mělnika a nová přeložka trati od Liberce.
a jsme v České Lípě. Obrovská stanice s depem, proslaveným v dobách páry provozem pestrobarevných tendrových lokomotiv ČKD řady 477.0 zvaných "papoušci" .Veliké železniční dílny a za nimi rozlehlý areál Kovošrotu, kde bylo v 70. a 80. letech 20. století obrovské množství krásných parních lokomotiv všech možných typů zničeno.
Dlouholetou tradici má v České Lípě i výroba nákladních vagónů.
Původní trať do Liberce, s nástupištěm před staniční budovou, vedoucí přes nádraží Česká Lípa-město,byla zaslepena a dnes slouží jako vlečka. Nástupiště slouží vlakům lovosické tratě. Nová trať je vyvedena z bakovského zhlaví. Osbní vlak do Liberce, vedený také "kvatrem" 842, ovšem jen se dvěma jednoduchými vlečňáky Btax již čeká. A co hlavního, přestává pršet!
Chvíli se vracíme směrem k Bakovu, před Srním se však stáčíme doleva mezi louky. Ze zalesněných kopců se páří.V dálce ještě zahlédnu siluetu Bezdězu. A již se objevila bílá, špičatá věž kostela a jsme v mojí první zastávce - v Zákupech, kde si jdu prohlédnout renesanční zámek, postavený na místě gotické tvrze, renesančně přestavěný a upravený ve stylu druhého rokoka pro odstoupivšího císaře Ferdinanda V.
V zámeckém příkopu jsou chováni medvědi, na procházku parkem je dnes bohužel chladno a všude mokro.Historické interiéry zámku jsou vyzdobené malbami J.Navrátila a vybavené cenným zařízením a sbírkami uměleckých řemesel.

Zákupští méďové

V městečku mnoho zajímavostí nenalézám a hodina do dalšího odjezdu jako by neměla konce. Nad Zákupy se převalují těžké, černé mraky, jen spustit zas déšť. Nezbývá mi, než se uchýlit na nádraží a tam se nasvačit a otevřít si knížku.
Severočeská transverzálka. Nádraží jedno jako druhé. Zatímco na trati z Teplic do Litoměřic a České Lípy převládá béžová fasáda a cihlové ozdobné oblouky nad okny, od České Lípy vidím všude budovy z hnědých neomítnutých cihel a bílá okna, jako v Polsku či Německu. A jsme ve Lvové. Nad zastávkou frekventovaná silnice Liberec - Cvikov, za ní pár domků a hospoda. Přejdu trať a potok a stoupám lesní cestičkou k nedalekému zámku Lemberk, skrytému stranou v lese.


Věže a nádvoří zámku Lemberk


Malebný,původně gotický hrad Markvarticů, přestavěný na renesanční zámek, upravený barokně, byl v posledních letech náročně rekonstruován. Uvnitř jsou k vidění renesanční a barokní interiéry, kuchyň a komůrka sv. Zdislavy z Lemberka, ochránkyně nemocných a trpících, která zde žila. Poblíž zámku se nachází také Bredovský zámeček s barokní zahradou a pod zámkem leží též Zdislavina studánka.
Výlet se tedy nakonec povedl. Moje další trasa pokračuje do Liberce. Zamáváme klášteru v Jablonném v Podještědí (odkud kdysi vedla trať do Cvikova) a protáhneme se tunelem u Křižan, z něhož vjedeme rovnou na viadukt u zastávky Novina.
Lesy, kopce, hluboká údolí, a je tu Liberec. Tady přesedám na osobní vlak do Turnova a v Turnově na rychlík do Prahy.
V půl desáté večer jsem konečně doma.

Přístupovou cestu k zámku Lemberk dnes střeží zastávka severočeské transverzálky - Lvová
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama