Na návštěvě u Jobánků.

15. června 2014 v 20:02 | Vláďa |  Křížem krážem po tratích Čech, Moravy a Slezska-vzpomínání na výlety z let minulých

Vzpomínky na cestování v letech 1995 - 2008


Dnes je neděle, 5. Června 2004 a moje dnešní cesta vede na Českomoravskou vrchovinu nedaleko Brna. Tentokrát nejde ale o žádnou novou trasu, jako spíše o netradiční turisticko-fandovskou atrakci, kterou je soukromá zahradní železnice JUDr.Zdeňka Jobánka v Drásově u Tišnova, obci ležící na posledním úseku "staré Tišnovky" nedaleko Brna. Nejde ovšem o žádný model, najaké jsme zvyklí z obrázků ze zahrádek v obrázkových časopisech, ale o zajímavou úzkorozchodnou drážku, jakou by si leckdo jistě přál mít doma. Proto si každý, kdo tyto zápisy rád čtete a ještě vás neznudily, nastupte se mnou do ranního osobáku do Lysé a tam přesedneme na rychlík "Jan Palach" Děčín - Brno a pojedeme až do Tišnova, kde na trať navazuje poslední provozovaný úsek původní trasy, Žďár nad Sázavou -Tišnov, přes Nové město na Moravě a Bystřici nad Pernštejnem. Tuto trať jsem měl již také možnost si v loňském roce projet a navštívit hrad Pernštejn, ale nemám žádné obrázky, které bych sem mohl dát. Místo zápisu jsem však natočil videozáznam. Nové Město je známým lyžařským centrem Vysočiny, v Rožné se nachází poslední fungující uranový důl u nás, městečko Nedvědice, ležící pod hradem Pernštejnem, je bydlištěm známého herce Jiřího Krytináře. V Tišnově-Předklášteří se nachází areál kláštera a papírna. V centru Tišnova najdeme Koželužskou uličku, která je nejužší uličkou u nás.


Ale na přestup na osobní vlak směr Brno, kterým budu pokračovat do blízkého Čebína, je hodina času a taky je čas k obědu.
Na verandě blízkého bistra se však povalují nepříliš přívětivě se tvářící opilci a ve městě jsem otevřené pohostinské zařízení nenašel, ještě že mám dost zásob. Po hodině tedy pokračuji do Čebína. Zastávka, ležící uprostřed lánů kukuřice, a úpravnéměstečko novostaveb, opravených vilek a hezkých zahrádek, působící spíš dojmem nové vilkové čtvrti nebo nějakého předměstí. Po pěkné okresní silničce dojdu po čtyřech kilometrech do obce Drásov, velké asi jako Lázně Toušeň.
Na kraji obce minu závod Siemens, kde se vyrábějí generátory pro motorové lokomotivy. Za ním odbočuje vpravo se silnice jakási štěrková polní cesta a vlevo klesá krajem obce jakési vysušené, štěrkové koryto, že by řečiště bývalého potoka?
Ale asfaltové pruhy na chodnících proti sobě mě vzápětí poučily, že nejde o žádnou polní cestu, ani vyschlé řečiště, ale donedávna tudy jezdil vlak! Poslední úsek bývalé "staré Tišnovky" směrem k Brnu sloužil jako vlečka čebínské vápenky, která byla nedávno zlikvidována. Vida, nyní tedy došlo i na vlečku! V těchto místech se tedy nalézal přejezd a o něco níž dosud stojí budova bývalého nádraží. Dnes tedy poslední metry kolejí bývalé brněnské trati končí v tišnovské trafostanici.
Začíná mě pobolívat zub. Ještě že s sebou vozím prášky. Minu náves s upravenými předzahrádkami, kostel, seběhnu s kopečka a jsem na konci vsi. Můstek přes potok a výhled do polí a na nějaké kopečky a lesy.
Brzy se mi však podařilo se doptat na cestu a v poslední ulici nalézám domek, před jehož vrata vybíhá ze dvorku úzkorozchodná kolej. Na dvorku stojí důlní akumulátorová dvounápravová lokomotiva se dvěma vozíky s pohodlnými lištovými lavičkami, hrdě pojmenovaná "Drásovský Šíp". Kolem malé skalky s fontánkou a květinami krouží po oválu model LGB ve velikosti G - malá parní mašinka s osobním a nákladním vozem.

Zahradní modelová železnice LGB

Návštěvníky vítá příjemná mladá žena v nádražácké brigadýrce-paní Jobánková. Vybírá vstupné (lidové=30 Kč) a prodává pohlednice a vystřihovánky. Vstupenka je lepenkový lístek, který je zároveň jízdenkou na "Drásovský Šíp". Jdu si prohlédnout zařízení železnice. Z původní zahrady toho moc nezbylo, zato zajímavostí se tu najde víc než dost.
V r. 1990 založil JUDr. Zdeněk Jobánek s několika přáteli "Klub 600" a na zahradě položili až 400 m kolejí a 15 výhybek o rozchodu 600 mm. Koleje i veškerá vozidla, vesměs dvounápravová, vše je koupeno z cihelen a průmyslových drážek, kde hrozila likvidace. Před dvoukolejnou remízou stojí motorové lokomotivy BN 30 a BND 50,kolem najdeme spoustu výklopných vozíků z cihelen a staveb, důlní "hunty",vrak akumulátorové důlní lokomotivy "Metalist", cisternový vozík a mnoho dalších vozidel či vraků,chystaných k renovaci, popř. k vyzískání náhradních dílů.
V kůlně se ukrývá hradlový blok z jakéhosi nádraží. Naproti ní stojí kostra rozestavěné nové remízy. Vzhledem k omezeným prostorovým možnostem pozemku působí kolejiště trochu stísněným dojmem.
Návštěvníci jsou většinou známí pana Jobánka. Po prohlídce kolejiště a vozidel si jdu koupit nějaké pohledy a vystřihovánku lokomotivy BN 30, ale paní Jobánková mě posílá ještě na projížďku "Drásovským Šípem", kterou jsem přenechával rodičům s dětmi.


Osobní souprava "Drásovský Šíp"

Trať není nijak dlouhá. Pan Jobánek odbrzdí elektrickou akumulátorovou lokomotivu, zazvoní a po hrbolatých kolejničkách vyjedeme ze dvorku a oklepeme se na výhybkách kolem depa a řady vraků, potom vjedeme do další zahrady, kde se dosud nachází dřevěná chata a pár stromů.
Po smyčce obkroužíme zahradu a pan Jobánek seskakuje, vlak nechá jet, spěchá přestavit výhybku a za jízdy zas naskočí. Výhybka by se sice dala i "rozříznout",ale "čert nikdy nespí". Za chvilku brzdíme opět na dvorku u skalky.

Průmyslová motorová lokomotiva BN 30

Cestou zpět do Čebína mě zas začal bolet zub. Opilci z tišnovského bistra zmizeli a popsaná tabule slibuje bohatý výběr jídel, ovšem po chvíli se k mému zklamání ukázalo, že kromě té popsané tabule tu již nic nemají. Naštěstí mi ještě zbyl kus chleba se salámem. I zub už přestává bolet. Za půl hodiny přijíždí "Jan Palach". Slastně usínám a probouzím se až za Golčovým Jeníkovem a už se nemůžu dočkat Lysé.
Po návratu jsem měl možnost shlédnout videokazetu "Úzkorozchodné železnice na Slovensku" a tak měsíc nato...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 smaller | Web | 18. června 2015 v 18:59 | Reagovat

pujcky sms online O_O

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama