Na Den železnice do Orlických hor

30. dubna 2014 v 21:46 | Vláďa |  Křížem krážem po tratích Čech, Moravy a Slezska-vzpomínání na výlety z let minulých

Vzpomínky na cestování v letech 1995 - 2008

A je tu konec září, neobvykle pěkného. Dnes, jako každý rok se u nás konají oslavy Dne železnice, to znamená nejen poloviční sleva na zpátečním jízdném, ale v mnoha stanicích také i nabídka zajímavých a poutavých programů pro cestující. Tu dýmající parní oři, tady zas modelové kolejiště, jinde zajímavá exkurze do depa, dopravní kanceláře či měnírny nebo dokonce svezení na lokotraktoru. Na výběr je tedy spousta akcí.
Modelářské výstavy v Chebu či Liberci, nebo exkurze do dopravní kanceláře v Lysé nad Labem či do centrálního dispečinku tratě Praha - Kralupy nad Vltavou na pražském holešovickém nádraží, nebo zdarma návštěva známého železničního muzea v Lužné u Rakovníka.


Jen v Čelákovicích se dnes nekoná zhola nic.Nakonec padl los na trať pod Orlickými horami Choceň - Meziměstí, kde se dnes konají oslavy století zahájení provozu.
Nasedám tedy do rychlíku Praha - Wroclaw a podmračeným, nevlídným ránem vyrážím již známou tratí k Poděbradům a Velkému Oseku.Trať do Chlumce nad Cidlinou je opět uzavřena výlukou, opět se tedy stáčíme ke Kolínu.V Pardubicích čeká první překvapení. Od prvního nástupiště odráží v hustých oblacích modrého naftového dýmu dvojice červených motoráčků - "Hurvínků" Tatra řady M 131.1133 a M 131.1228 s dvojicí přívěsných vozů Clm a zajíždějí s návštěvníky do nedaleké Dílny pro opravy mechanismů a střídají se s opodál zrovna postávajícími, parními mašinkami - českotřebovskou 310.922 a letohradskou 328.011, se soupravou tří "dřeváků" řady Bi.
V Hradci Králové se konečně objevuje slunce. Přece jen bude dnes hezky. Týniště nad Orlicí, Opočno, Nové Město nad Metují, Náchod. Čím výš trať stoupá, tím barevnější je zdejší příroda.Tady se už podzim hlásí o slovo v plné kráse.
Za Náchodem následuje Police nad Metují, kde se připravuje obnova výroby legendárních plechových vláčků MERKUR.


A je tu Hronov. Rodiště Aloise Jiráska. Jako za starých časů dýmá před starobylou nádražní budovou z dob Společnosti státní dráhy parní lokomotiva. Známý českolipský "pětikolák" ČKD řady 524.1110,který před chvílí odstoupil od zvláštního vlaku z Meziměstí a chystá se objet soupravu. Ke mně do kupé přistoupil jakýsi stařík, také prý jede na oslavy do Meziměstí a když zjistil, že máme společnou cestu, poutavě vypravuje o službě na meziměstském nádraží, kde za války pracoval jako telegrafista. Zbytek cesty osluněnou a barevnou přírodou nám pěkně ubíhá. A je tu Meziměstí. Přechodová stanice do Polska. Po výměně lokomotivy rychlík pokračuje do Mieroszówa, Walbrzychu a Wroclawi.

Rychlík Praha hl.n. - Wroclaw gl. opouští žst. Meziměstí směrem ke státní hranici

Původně tudy procházela i polská peáž z Mieroszówa do Prostřední Stěnavy (Scinawka Średnia),která byla za 2.světové války dokonce elektrifikována střídavou soustavou 15 kV 16,7 Hz.Po válce byla trolej snesena a úsek trati z Otovic do Prostřední Stěnavy byla zrušen a vytrhán. V Meziměstí se nachází také sklad pneumatik, který zde pomocí tahače Tatra 813 provozuje dnes již také spíše raritu - přepravu nákladních železničních vozů na silničním podvalníku.
V Meziměstí se dosud nachází i velké depo,v dobách parní trakce proslavené "šlechtičnami" Škoda řady 475.1.Tam se půjdu podívat za chvíli. Teď jdu do rozlehlé staniční budovy , která ve svých zdech ukrývá tělocvičnu a dokonce i divadlo!
Ze sálu jsou na dnešek vystěhována sedadla a je zde uspořádána výstava fotografií a dokumentů z historie dráhy a dokonce i dvě modelová kolejiště - malé v TT a velké, modulové, v H0 a prodej modelů. Z občasných brigád v soukromé tiskárně mi zbylo dost peněz, tak si dnes mohu dopřát si zde koupit videokazetu "Malé železniční putování z Chocně do Broumova" a starší model elektrické lokomotivy DR řady E 70 01, který se od konce šedesátých let již nevyrábí. Jak bude asi doma jezdit?

Lokomotiva řady E 70

...a atrapa parní lokomotivy coby pomník

V jakési ohradě za budovou, nejspíš základně traťové údržby, je uspořádána výstava vozidel. Najdu zde motorové vozy řad 853 a 810 a lokomotivy řad 742 a 753. Je možné posedět si na stanovišti i prohlédnout si strojovny. Potom se jdu podívat do depa. Z parní trakce zde již nezbylo vůbec nic, dokonce i točna je dnes již zlikvidována. Procházím halou správkárny, kde se provádějí opravy motorových lokomotiv. V dlouhé, jednokolejné hale obdivuji mohutné dieselmotory se sundanými hlavami válců, řady pístů a ojnic, srovnané vedle na stolech i na podlaze, lokomotivy řady 742 bez karosérie nebo zavěšené na masívních konzolích mechanických zvedáků nad kolejí, s vyvázanými podvozky.
Ve vedlejší hale stojí kolem stařičké posuvny nově nalakované a opravené lokomotivy 742 a motorové vozy 810 a 853, které zrovna nejsou ve službě na trati. Na pomníku před depem si prohlížím jakousi malou parní lokomotivku, ale při bližší prohlídce, když nahlédnu do budky bez topeniště a prohlédnu si i parní stroj, ukáže se, že jde jen o jakousi karikaturu, přestavěnou z vyřazené průmyslové motorové lokomotivy ČKD typu BN 60, s atrapami parních válců bez pístů.
Na nástupišti vyhrává dechovka. Sjíždějí se parní lokomotivy. Od Hronova dorazila se zvláštním vlakem českolipská 524.1110a od Broumova, s hlasitým pískáním, zas jaroměřská 310.006.
S nimi však vjíždí do stanice ale i rychlík Wroclaw Gl. - Praha hl.n. a mně nezbývá než se s Orlickými horami rozloučit. Celé odpoledne již svítí slunce, tak i listnaté a smíšené lesy kolem Semtína mi zkrášlí zpáteční cestu pestrými podzimními barvami.
Tečku za vším udělá ve Stéblové setkání s osobním vlakem Pardubice - Hradec Králové, mimořádně vedeným jaroměřskou parní "ušatou" ČKD řady 464.008. A to je také tečka za mým železničním putováním roku 2000.

"Kafemlejnek" řady 310.006 odjíždí z Meziměstí do Broumova
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama