Tramvají do údolí Nisy.

28. října 2012 v 17:20 | Vláďa |  Velké železniční cestování naší vlastí


Se Zdeňkou jsem se rozhodl si dovolenou o týden prodloužit a objevili jsme ještě jednu zajímavou trať...


Moje poslední letošní "vlakopouť" vedla tentokrát pod Ještěd, kde jsme se Zdeničkou prožili pěkný týden cest okolím Liberce, kdy jsme navštívili zámky Frýdlant a Sychrov, Lázně Libverda a vyjeli lanovkou na Ještěd. Všechny zdejší tratě - směr Tanvald, Frýdlant, Turnov Česká Lípa i peážní trasu do německé Žitavy jsem si již projel při jiných příležitostech, ale Liberec mi nyní nabídl i spoustu zajímavostí v dopravě městské a tak bych toto vyprávění chtěl věnovat zdejším tramvajím. Liberecká tramvajová síť, vystavěná na rozchodu jednoho metru, je od počátku 90. let 20. století pomalu přestavována na standartní rozchod 1435 mm a proto je ve městě jako jedinou u nás možno spatřit raritu v podobě třetí kolejnice, umožňující společný provoz tramvají úzkorozchodných i přestavěných na rozchod normální. Poblíž nádraží byla vystavěna nová vozovna, do níž vede z nádraží i železniční vlečka, napojená přímo do tramvajového kolejiště v areálu. Původně se jediná splítka (kolej o dvou rozchodech) nacházela pouze v této vozovně a sloužila ke skládání nově dodaných tramvají ze železničních vozů. V provozu jsou modernizované vozy T3, o víkendech je možnost svezení po městě historickým vozem "Bovera".

Nová liberecká vozovna

Pohled do interiéru vozovny

Když jsme se první den odpoledne vypravili na prohlídku centra města a obdivovali nové, prosklené obchodní centrum, upoutal nás před jedním z vchodů poutač v podobě skříně starého vlečného vozu a na ní velký nápis "I TUDY JEZDILA TRAMVAJ". Uvnitř pasáže jsme poté objevili zajímavou výstavu starých fotografií a dokumentů z historie libereckého tramvajového provozu. Připravuje se i výstavba muzejní expozice nazvané "Centrum historie městské dopravy".

Projekt Centra historie městské dopravy

Tříkolejnicová splítka s historickým vozem "Bovera" v zastávce Nádraží

Dnes je pátek 30.9. a konec naší dovolené. Vyklidit pokoj na ubytovně a hajdy na nádraží. Ale pěkné počasí (jaké bylo i celý týden) láká k dalším výletům. Odjezd se tedy odkládá na odpoledne a bágly do úschovny a my nasedáme do tramvaje linky č. 11, známé jako tzv. "meziměstská tramvaj" a spojující Liberec s Jabloncem nad Nisou.
Už v létě 1974 na autobusovém výletě z tábora v Českém Dubu, jsem si cestou z bozkovských jeskyní do zoo v Liberci povšiml vedle silnice jakési souběžné, místy hustě zarostlé tratě s řetězovkovou trolejí, dík níž jsem se domníval, že jde o nějakou železnici, ale nic bližšího jsem nezjistil. Až koncem 70. let jsem se v jakémsi čísle bývalého časopisu Železničář dočetl o zmíněné tramvajové lince. V době konání táborového výletu byla trať zrovna v rekonstrukci.
Propleteme se úzkými ulicemi centra města, protáhneme se velkým, prázdným prostranstvím po zbouraném areálu bývalé Textilany a je tu frekventovaná hlavní silnice, která nás doprovodí až do Jablonce. Řetězovková trolej a přejezdy a výstražnými kříži a zabezpečovacím zařízením připomínají spíše železnici, nebýt vilových čtvrtí, panelového sídliště a zmíněné silnice. Na přejezdech je již položena třetí kolejnice, neklamné znamení blížící se přestavby na normální rozchod. Opodál se zvedají lesnaté kopce Jizerských hor.
Z Jablonce se trať začala stavět roku 1949 a od 16.11. 1953 začaly tramvaje jezdit do Proseče nad Nisou, 15.2. až ke kostelu ve Vratislavicích nad Nisou. Do Liberce byl provoz zahájen až 1.1.1955. Ve Vratislavicích (u zastávky Lékarna), odkud naši trať paralelně sleduje také železniční trať Liberec - Tanvald, se nacházelo také jediné úrovňové křížení se železnicí, a to s vlečkou do místního pivovaru Vratislav. Tady také došlo 12.5.1957 k asi jediné vážnější nehodě, kdy zde vůz 6MT č.117 (údajně kvůli selhání brzd) narazil do služebního vozu vlečkového vlaku, který zrovna přejížděl silnici. Náraz vážně poškodil služební vůz a zcela zdemoloval přední stanoviště tramvaje, které muselo při opravě být nově postaveno. Vůz sloužil až do roku 1971, kdy byl převeden na vůz pracovní. Roku 1973 byl ukončen provoz starých vozů a náš vůz skončil svou životn í pouť v depozitáři Technického muzea v Brně, kde však dál už jen chátral a tak se roku 2001 vrátil zpět do Liberce, kde se podrobil velké opravě a v současné době je dokončováno jeho uvádění do provozuschopného stavu.
Vratislavický pivovar je dosud v provozu, ale vlečka byla při opravě tramvajové trati roku 1973 snesena a ve Vratislavicích byla vystavěna nová smyčka jako obratiště linky č.5. Vratislavice jsou také rodištěm slavného automobilového konstruktéra Ferdinanda Porsche, jehož otec zde provozoval kovárnu.
Syna Ferdinanda však mnohem víc zajímala elektrotechnika, začal stavět elektromobily a později i jiné vozy. Jedna z jeho dílen se nacházela i v rakouském Gmündu (rakouská strana Č. Velenic). Kromě známé značky Porsche pochází z jeho konstrukčních dílen i legendární "brouk" Volkswagen.

Modely známých vozů z dílen Ferdinanda Porsche

Potom už se protahujeme úzkým, lesnatým údolím, těsně míjíme domovní prahy, po levé straně se klikatí silnice a koryto řeky, po pravé straně mezi domky železniční násep. V zastávce Nový Svět se nachází rarita v podobě šikmých pražců, které mají zamezit vibracím při průjezdu kolem domovních zdí. Po nějaké chvíli se ukryjeme mezi stromy a keře na kraji lesa a v ostrých obloucích na stoupání do kopce si připadáme jako někde poblíž starého Smokovce. Ale pak už je tu zas panelové sídliště a vjíždíme do smyčky Tyršovy sady v Jablonci, kde nacházíme bdalší zajímavost v podobě světelného odjezdového návěstidla jaké známe ze železnice. První trať obstarávala spojení s nádražím v Rychnově u Jablonce na trati Liberec - Turnov, odkud dovážela i poštovní zásilky a zboží pro místní podniky. Rychnovská trať i celá jablonecká síť byla roku 1965 zcela zrušena a jedinou zbylou tratí je zde zmíněná liberecká trať.
A nám nezbývá než nasednout a vyrazit zpět. Projížďka byla pěknou tečkou za letošní dovolenou.

Poslední připomínka zašlé slávy jabloneckých tramvají - konečná linky č. 11 v Tyršových sadech
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama