Křížem krážem Jihlavou k zajímavým tratím Českomoravské Vysočiny

28. října 2012 v 17:32 | Vláďa |  Velké železniční cestování naší vlastí
Je tu červenec 2012 a mně a Zdeničce začala dovolená. Plánovali a vymýšleli různé cesty a cíle, až se Zdeničce podařilo objevit na internetu spoustu zajímavých míst na samém rozhraní východních Čech a jižní Moravy a celkem solidní, levné ubytování v centru Jihlavy. O tomto železničním uzlu se dočtete i později v připravovaném vyprávění nazvaném "Cestovatelské vzpomínky", které bude věnováno dřívějším cestám v letech 1995 - 2008. Původně mělo jít o první část tohoto cyklu, ale v dobách kdy zápisy vznikaly, jsem vlastnil pouze fotoaparát na kinofilm a neměl žádnou techniku na skenování fotek ani žádné zkušenosti s BLOGem (ani jsem nevěděl, že něco takového existuje) a tak se až nyní připravuje nová rubrika. Ale teď už honem nastupovat - vlak směr Jihlava nečeká!
Naše dovolená tedy začíná v Jihlavě - pěkném městě se spoustou památek a zajímavostí.
První den jsme stačili obejít celé centrum města, všechna romantická zákoutí, navštívit i proslulou zoologickou zahradu, zaměřenou především na ohrožené či vzácné nebo endemické druhy zvířat, najdeme tu i věrnou kopii africké vesnice - osadu "Matongo".

Samička gibona



Tapír americký a pštros emu

"Africká" osada Matongo

Po prohlídce zoo jsme zamířili na jedinou dochovanou městskou bránu - bránu Matky Boží a pokochali se pohledem na historické centrum z ptačí perspektivy. Ve věži se konala i výstava pro děti - o tvorbě známého ilustrátora dětských knížek a autora populárního Krtečka - dnes již žel zesnulého kreslíře Zdeňka Milera.

Brána Matky Boží a stejnojmenný farní kostel

Pohled z brány Matky Boží na centrum města s kostelem sv. Jakuba většího

...a Zdenička na výstavě ve společnosti Kuby Kubikuly s Barbuchou

Město bylo původně založeno ve 12. století jako osada na řece Jihlavě, protékající zde hranicí Čech a Moravy. Protože se zde a v okolí nějaký čas těžilo i stříbro, byla Jihlava od konce 13. století i královským horním městem. Za vlády Marie Terezie tu byly zasazeny i hraniční kameny, které se dochovaly do současnosti. Po těžbě stříbra se dochovaly i podzemní chodby pod centrem města. Jednou z nejvýznamnějších staveb centra je stará radnice a kostel sv. Ignáce na náměstí, již zmíněná brána Matky Boží a gotický kostel sv. Jakuba většího.

Náměstí s radnicí a kostelem sv. Ignáce

Na konci 15. století dostalo město povolení k výstavbě opevnění, z něhož se dochovala i část hradeb. Kromě kostelů se zde nacházela i židovská synagoga z let 1862 - 1863, ta však byla 16.3. 1939 německými nacisty vypálena a zničena a židovské obyvatelstvo z velké většiny vyvražděno ve vyhlazovacích táborech.
V Jihlavě žil v letech 1860 - 1875 také hudební skladatel Gustav Mahler.
S výstavbou železniční tratě společnosti Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB) Vídeň - Znojmo - Kolín - Nymburk - Mělník - Děčín se po napojení tzv. českomoravské transverzální dráhy od Horní Cerekve se Jihlava stala i důležitým železničním uzlem. Po zániku pražské lokomotivky ČKD v 90. letech 20. století vznikl v Jihlavě nový podnik, zvaný "Jihlavská lokomotivní společnost" (JLS), se zaměřením na přestavby motorových lokomotiv a výrobu nových, převážně menších strojů, určených pro posun ve stanicích a depech či provoz na průmyslových vlečkách.

Lokomotiva řady 703.713 byla v JLS přestavěna z "prasátka" ČKD řady 701

Málokterý z drážních fandů však možná ví, že v Jihlavě jezdily i tramvaje!
Nádraží Rakouské severozápadní dráhy bylo vzhledem k těžším terénním podmínkám při stavbě dráhy dost daleko od města a doprava drožkami a hotelovými omnibusy byla naprosto nedostačující. Bylo potřeba překonávat značná stoupání a spády a dopravovat do města i poštu a různé kusové zásilky. V roce 1905 byla navržena stavba pouliční dráhy, spojující historické centrum s 2 km vzdáleným nádražím. Stavbu započala roku 1908 vídeňská firma Leo Arnold a provoz byl zahájen 26.8. 1909.Trať měřila 2,735 km stavební délky a 2,708 km délky provozní.
Největší stoupání bylo 77 promile, kdy trať překonávala údolí, oddělující nádraží od města. Na trati jezdily tři motorové vozy, jeden vlečný vůz a jeden nákladní vlečný vůz prp přepravu kusových zásilek. Provoz však byl závislý na příjezdech a odjezdech vlaků a proto dlouho stagnoval. Nejhustší byl začátkem 1. světové války a v průběhu 2. světové války.
V roce 1948 byl nakonec tramvajový provoz zrušen a nahrazen autobusy ( Ludvík Losos - Atlas tramvají 1981).
V současné době disponuje Jihlava bohatě rozvinutou sítí trolejbusových tratí.

Zahájení tramvajového provozu

...a moderní trolejbusy na Masarykově náměstí.

Jihlava nás tedy přijala opravdu pěkně, včetně hezkého počasí. Ale nedávno jsme absolvovali i pěkný, bohužel autobusový, výlet na hrad Roštejn a do obce Horní Dubenky. Kromě překrásné přírody s rozkvetlými loukami a množstvím lesů nás upoutala i sedmikilometrová část trasy Kostelec u Jihlavy - Třešť, kterou jsme projížděli souběžně se železniční tratí Kostelec u Jihlavy - Slavonice, na niž se chystám již delší dobu. Zítřek opět slibuje hezké počasí a my musíme ještě nakoupit něco k jídlu, navečeřet se a vyspat. Tak na hezkou shledanou zítra na nádraží Jihlava město!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama