Červenec 2012

Podkrušnohorskou magistrálou (nejen) za karlovarskými lanovkami - 2.část

7. července 2012 v 18:00 | Vláďa |  Velké železniční cestování naší vlastí
Druhá karlovarská lanovka společnosti lorda Westburyho vedla z Mariánskolázeňské ulice na Heleninu plošinu a provoz zahájila roku 1912. Trať o sklonu 575 promile měřila 126 metrů a vozy o kapacitě 40 osob i strojní zařízení dodala opět švýcarská firma Von Roll. Tato lanovka byla však v r. 1959 zrušena a již neobnovena.
Vpravo vedle luxusního hotelu Pupp mě úzká, nenápadná ulička, stoupající do svahu, přivádí k dolní stanici třetí lanovky, vedoucí k rozhledně Diana. Tuto lanovku postavila a uvedla do provozu městská správa také v roce 1912. Vozy i zařízení dodal rovněž Von Roll.


V 80. letech 20. století prošla lanovka velkou rekonstrukcí, po níž zahájila provoz roku 1988. Nové vozy i strojní zařízení, shodné s lanovkou u Imperialu, dodala opět polská firma Mostostal. Trať o metrovém rozchodu měří 449 metrů, sklon se pohybuje od 392 do 432 promile.

Podkrušnohorskou magistrálou (nejen) za karlovarskými lanovkami - 1.část

7. července 2012 v 17:59 | Vláďa |  Velké železniční cestování naší vlastí

Je půl čtvrté ráno a pískot budíku není ničím příjemným. Honem snídani, bágl na záda a po půl páté vyrážím prvním ranním vlakem na pražské hlavní nádraží, kde přestoupím na rychlík 440 "Excelsior" z Košic směr Ústí nad Labem, Chomutov, Karlovy Vary a Cheb. Po dnešní trase jsem sice již jel, ale přesto se našlo něco nového - dnešní "vlakovandr" bude věnován pozemním lanovkám, o nichž ještě bude řeč a jako novou trasu si projedu trať Karlovy Vary - Mariánské Lázně v úseku z Karlových Varů do Bečova nad Teplou. Cestujících je zatím málo, jede se dobře. Po půl šesté se protáhneme novým tunelem pod Vítkovem, zamáváme osvětleným ulicím pod mosty Na Balabence, za tunelem pod Bulovkou přejedeme temnou hladinu Vltavy a pod skalami v Podbabě dáme hlavnímu městu sbohem. Všude je tma, jen tu a tam se pod občasnými světýlky z druhého břehu zaleskne hladina Vltavy. Po chodbičce prochází jakýsi mladík a ptá se : "Jede to do Berouna? " Ale Beroun je daleko na opačné straně, na plzeňské trati, po níž se budu navečer vracet.
Na nástupištích v Roztokách a Libčicích a v zastávkách Úholičky, Řež a Dolany se kupí lidé, jedoucí do Prahy či Kralup za prací.