Orlickými horami z Lanškrouna do Štítů - 1.část

4. března 2012 v 20:19 | Vláďa |  Velké železniční cestování naší vlastí
Dostala se mi do rukou zajímavá příloha magazínu pro cestující, zvaného "ČD pro vás", nazvaná "Romantické lokálky", která pojednává o krásách a zajímavostech některých našich vedlejších tratí a míst na nich ležících, např. Havlíčkův Brod-Humpolec, Tanvald-Harrachov či slavný "posázavský pacifik". Původně jsem měl v plánu udělat si velkou okružní jízdu Moravou, ale to znamená časný odjezd v 5 hodin ráno do Kolína s přestupem v Nymburce, jenže ranní vlak v 5 hodin dnes nejede. Hledal jsem tedy náhradní program, až mě ve zmíněném magazínu upoutala kratičká, čtyřkilometrová trať ve východní části Orlických hor-Rudoltice v Čechách - Lanškroun. Vstávám tedy po čtvrté ráno jako na cestu do práce a "svým" vlakem v půl šesté razím do Kolína, kde přesedám na brněnský rychlík. V České Třebové mě čeká hodinová pauza na přestup, co s ní? Dám si tedy v nádražní restauraci ranní kávu a obhlížím, kam zatím jít. Před nádražím je vykopaná velká jáma, kde se buduje autobusový terminál, o městě mnoho zajímavého nevím. Obhlížím i na nástupištích, co by bylo k fotografování, ale zatím nalézám jen nově opravené a naleštěné elektromontážní vozidlo MVTV-2. V malé čekárně nakonec objevuji nástěnku se zajímavostmi z historie nádraží a depa. Čtení i fotek je tu naštěstí dost.

Elektromontážní vozidlo MVTV 2-012 na českotřebovském nádraží

Po hodině konečně přijíždějí ke třetímu nástupišti dvě "regionovy" řady 814. Přední jednotka jede do Zábřehu na Moravě, zadní je připravena pro cestující do Lanškrouna. Proplétáme se spletí kolejí kolem seřazovacího nádraží a depa, mijíme velké šrotiště, kde již kromě několika očesaných a vytlučených "dvaašedesátek" řady 830 už čeká na svou poslední hodinku i předchůdce dnešních "City Elefantů"- prototypová, patrová jednotka MSV řady 470.002, zvaná "kraken" a míříme olomouckou tratí k Třebovicím a Rudolticím v Čechách, na samý konec Orlických hor.

Rudoltice v Čechách - odbočná stanice "lanškrounky"

Rudoltice leží poblíž zemské hranice mezi Čechami a Moravou Na Zámeckém vrchu nad obcí se mezi stromy vypíná torzo původně barokního zámku, vystavěného v letech 1698-1712 Lichtenštejny jako jejich reprezentační sídlo. Zámek však v roce 1714 vyhořel a roku 1756 byl, až na třípatrovou nárožní věž, zbourán. Podle torza věže, která je v současné době opravována, se jednalo o velkou, impozantní budovu, která, kdyby byla nepodlehla nepřízni osudu, mohla dnes být dominantou obce. O "regionovy" se zatím postarali posunovači.
Přední jednotka se vzdaluje olomouckou tratí do údolí Moravské Sázavy, my jedeme souběžně podle olomoucké trati a po chvíli se stáčíme velkým obloukem vlevo do polí.
V roce 1842, kdy byla projektována stavba trati z Olomouce do Prahy, snažilo se městské zastupitelstvo Lanškrouna o připojení, ale marně. Název města nesla tehdy rudoltická stanice, ale ta je vzdálená 4 kilometry. Po dalších jednáních, trvajících čtyřicet let (!), v červnu 1885, bylo konečně město napojeno místní tratí, postavenou a provozovanou Společností státní dráhy (StEG). Z Rudoltic trať stoupá sklonem až 20 promile. Roku 1894 u příležitosti konání císařských manévrů, navštívíl Lanškroun i císař František Josef I., ale jeho dvorní vlak ve stoupání uvázl a musel se vrátit do Rudoltic pro přípřežní stroj. Dlouho poté místní obyvatelé nazývali úsek táhlého stoupání "císařskou zastávkou".
Za kopečkem vyčnívá nad pole jakýsi tovární komín. Po levé straně se objevilo křoví a potok, pole zmizela a po projetí krátkým kouskem smrkového lesa přejíždíme jakousi hlavní silnici a za ní už se rozprostírá stanice Lanškroun. Pět kolejí a poměrně velká výpravní budova, proti níž stávala kdysi i hrázděná, jednomístná výtopna s vodárnou. Vedle budovy se rozkládá prostorná rampa, před budovou vedou koleje vlečky do vrat známého závodu Tesla, proslulého např. výrobou fotobuněk. Zmíněný komín patří jakémusi strojírenskému závodu. Před I. světovou válkou se plánovalo prodloužení tratě až do Kyšperka (dnes Letohrad), ale jako v mnoha jiných případech nakonec s již schváleného projektu sešlo a nepostavilo se nic.


Po ulici se spoustami aut scházím dolů do města. Přejdu rušnou křižovatku s kruhovým objezdem a Pennymarketem a objevují se první křivolaké uličky starého města. Spousta obchůdků a po chvíli jsem na pěkném, nově opraveném náměstí s historickými domy z 18. a I. Poloviny 19. století, jemuž v horní části dominuje renesanční radnice z let 1581-82 s 50 metrů vysokou věží.

Lanškrounské náměstí s radnicí s padesátimetrovou věží

Na sousedním Jiráskově náměstí se nachází zámek se zbytky augustiniánského konventu se zachovalými gotickými částmi. Klášter byl založen v roce 1371. Zámek byl několikrát přestavěn. Dnes se zde nachází městské muzeum s historickými sbírkami sklářství a mincovnictví.

Lanškrounský zámek-pohled z nádvoří

V bývalé hospodářské budově na nádvoří je dnes obrazová výstavní galerie a pamětní síň hudebního skladatele Jindřicha Pravečka, rodáka z nedalekých Výprachtic. V Lanškrouně se narodilo několik významných osobností, jako třeba hokejový brankář Bóža Modrý (1914 - 1963), fyzik Království českého a osobní lékař císaře Ferdinanda III.Jan Marek Marci z Kronlandu (1596 - 1667) a zakladatel zdejšího kláštera a pozdější litoměřický biskup Petr Jelito (1320 - 1387). Jedním z významných občanů je v současné době i slavný desetibojař Roman Šebrle.
Před zámkem tryská fontána, pod ní dovádějí děti, kolem odpočívají lidé na lavičkách pod stromy. Hned bych si také poseděl, ale blíží se poledne a na mě přichází chuť na dobrý oběd a potom už musím vyrazit na další cestu, která tentokrát dík absenci železnice povede po silnici, do 17 km vzdálených Štítů. Nějaké jídlo vždycky vozím s sebou, ale přece jen není nad teplý oběd, hledám tedy nějaké pohostinské zařízení, až mi padne do oka malá pizzerie s hezkými servírkami, kde jak se ukáže, kromě pizz mají i jiná jídla. Dám si tedy bramboračku, potom smažené kuře s hranolky a kolu. Dobrý oběd.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama