Březen 2012

Orlickými horami z Lanškrouna do Štítů - 2.část

4. března 2012 v 20:50 | Vláďa |  Velké železniční cestování naší vlastí
Pár kroků za bistrem se objevuje autobusové nádraží. Zalézám s ostatními lidmi před žárem do stinné čekárny, ale netrvá ani deset minut a je tu autobus. Ve voze je nás šest. Žena se dvěma malými děvčátky, jakási starší paní, já a ještě jeden turista s báglem. Propleteme se ruchem ulic, vystoupáme mezi zahrady, stavíme ještě u nějakého kostela a jsme venku z města. Malebná, osluněná krajina s čistou přírodou trochu připomíná chvíli Českou Sibiř, chvíli zas Chočské pohoří mezi Dolným Kubínem a Ružomberkem. Jede se dobře, až na to vedro.
Ostré oblouky, hned se škrábeme do stoupání, hned zas sjíždíme do údolí. Ještě párkrát se objeví panorama vzdalujícího se Lanškrounu a okolních kopců a stromoví i krajina s občasnými osamocenými chalupami vypadá trochu jako Krkonoše či opět Česká Sibiř. Stavíme na nějakém rozcestí, projedeme krajem lesa, několika malými vesničkami a jsou tu první vilky a zahrádky městečka Štíty. Můj silniční přesun končí na pěkném, ale téměř liduprázdném, mírně se svažujícím náměstí s kostelem.


Orlickými horami z Lanškrouna do Štítů - 1.část

4. března 2012 v 20:19 | Vláďa |  Velké železniční cestování naší vlastí
Dostala se mi do rukou zajímavá příloha magazínu pro cestující, zvaného "ČD pro vás", nazvaná "Romantické lokálky", která pojednává o krásách a zajímavostech některých našich vedlejších tratí a míst na nich ležících, např. Havlíčkův Brod-Humpolec, Tanvald-Harrachov či slavný "posázavský pacifik". Původně jsem měl v plánu udělat si velkou okružní jízdu Moravou, ale to znamená časný odjezd v 5 hodin ráno do Kolína s přestupem v Nymburce, jenže ranní vlak v 5 hodin dnes nejede. Hledal jsem tedy náhradní program, až mě ve zmíněném magazínu upoutala kratičká, čtyřkilometrová trať ve východní části Orlických hor-Rudoltice v Čechách - Lanškroun. Vstávám tedy po čtvrté ráno jako na cestu do práce a "svým" vlakem v půl šesté razím do Kolína, kde přesedám na brněnský rychlík. V České Třebové mě čeká hodinová pauza na přestup, co s ní? Dám si tedy v nádražní restauraci ranní kávu a obhlížím, kam zatím jít. Před nádražím je vykopaná velká jáma, kde se buduje autobusový terminál, o městě mnoho zajímavého nevím. Obhlížím i na nástupištích, co by bylo k fotografování, ale zatím nalézám jen nově opravené a naleštěné elektromontážní vozidlo MVTV-2. V malé čekárně nakonec objevuji nástěnku se zajímavostmi z historie nádraží a depa. Čtení i fotek je tu naštěstí dost.

Elektromontážní vozidlo MVTV 2-012 na českotřebovském nádraží