Za Krakonošem se zastávkou u hraběte Šporka - část 1.

20. března 2011 v 16:29 | Vláďa |  Velké železniční cestování naší vlastí
Je tu konec dubna 2009, venku je krásné, slunečné počasí a přítelkyně Zdeňka je dosud v Jánských Lázních. Doma už je mi samotnému dlouho a na koupi KMB. je ještě brzy.
Navíc v továrně začala být nouze o práci a tak mně a několika dalším zaměstnancům mistr nařídil týden dovolené. Jen aby nám zbylo ještě něco na léto! Co budu dělat? Ale aspoň na nadcházející víkend 25. - 26.4. se znenadání objevilo milé překvapení v podobě pozvání od Zdeničky k ní do lázní. Sláva! Nějaký obnos ještě mám, udělám si tedy kromě návštěvy lázní ještě malou zajížďku.
A je tu sobotní ráno a pískot budíku v pět hodin není ničím příjemným. Ale i přes zavřené okno proniká zpěv ptáků a venku se opět klube pěkný den. Tak honem snídani, bágl na záda a osobní vlak do Lysé nečeká! V Lysé po chvíli přestupuji na rychlík"Úpa" z Prahy do Trutnova. Místa je všude dost, potichu se vkrádám do kupé, kde ještě spí hezká, mladá dívka. V Nymburce přistoupí druhá a po pár minutách se taky odebírá do říše snů, zatímco já si vychutnávám krásné ráno i rozkvetlou okolní přírodu. Máj jako by přišel o měsíc dřív. V Jaroměři však opouštím rychlíkové pohodlí a přestupuji do vedle stojícího motoráku řady 854 směr Turnov. Rozhodl jsem se totiž udělat si okliku a navštívit nedaleký špitál Kuks.
Malé, tříkolejné nádraží s hustě zarostlým kolejištěm je degradováno na zastávku. Budova je obydlena, dopravní kancelář i pokladna zejí prázdnotou, zato nástupiště svítí uhrabaným pískem a přetéká pestrými květinami všech možných barev. Je vidět, že bývalá stanice dostala ty správné nové obyvatele. Ke špitálu je to jen pár stovek metrů.

Kuks - hlavní budova s průčelím kostela


Nalézá se zde zde lze barokní komplex špitálu s kostelem a kryptou, založený hrabětem F.A. Šporkem, který sídlil na zámku v Lysé nad Labem. Od špitálu klesá pěkně upravená pěšina do mělkého, rozlehlého údolí, k můstku přes Labe, kolem nějž se rozkládá pěkné, malebné městečko. Na protějším břehu, hned u můstku, se kdysi nacházely také lázně. Jedná se o unikátní chráněný komplex-krajinnou památkovou rezervaci. Před budovou špitálu a kostela stojí sousoší od Matyáše Brauna. Uvnitř budov se nachází barokní lékárna a lapidárium soch, představujících lidské přednosti i nectnosti.


Braunovo sousoší
...a pohled ze zahrady na zadní trakt kláštera

K vidění je i nová expozice "České farmaceutické muzeum", dokumentující historii výroby, přípravy a prodeje léků. Můžete si tu sami zkusit (pochopitelně z práškového cukru či kakaového másla) např. lisovat tablety a čípky což je lákadlem hlavně pro děti. Za prohlídku stojí i zahrada a hřbitov. Poblíž v lese se nachází přírodní park "Betlém"s galérií Braunových barokních plastik, vytesaných do skal. Ale na ty už není čas. Musím dál, tentokrát tratí bývalé Jihoseveroněmecké spojovací dráhy, do Staré Paky.

Pohled do zahrady



Železniční zastávka přetékající květinami

Cestování v přívěsných vozech řady 010, vedených "kocourem" ČKD řady 742, nepatří k nej-pohodlnějším. Venku panuje téměř letní počasí a malá větrací okénka na kvality polostahovacích oken nemají. Slunce pere,co to dá.
Ještě že trať vede většinou po vrstevnici nad labským údolím, často podle lesa, nebo kryta z již-ní strany svahem.
A je tu první větší stanice, Dvůr Králové. Město známé hlavně obrovskou zoologickou zahradou, založenou Josefem Vágnerem, ale dlouholetou tradici zde má i výroba a potiskování textilu. Vzhledem k velké vzdálenosti nádraží od města byl v roce 1893 vypracován i projekt vedlejší dráhy Dvůr Králové - Dvůr Králové město, ovšem k realizaci již nedošlo. Velkou, dnes spíš předimenzovanou staniční budovou a dvoukolejnou výtopnou se vyznačuje nádraží Horka u Staré Paky, kde se původně měly sejít tratě od Turnova, Mladé Boleslavi i Trutnova a napojit se na procházející spojovací trať Hořice v Podkrkonoší - Náchod. Ke stavbě této trati však nakonec nedošlo a ostatní jmenované se nakonec sešly v sousední Staré Pace, o níž již byla řeč na loňském výletě do Roztok u Semil a kde mě čeká další přestup, tentokrát směr Trutnov.
Času je hodina, neškodilo by si zajít na oběd. Ale nádražní restaurace je zavřena, nezbývá než sejít dolů do města. U jakési frekventované hlavní silnice se objevuje vývěsní štít nově vyhlížejícího podniku - Restaurace " U sokolovny". Jídelní lístek skýtá bohatý výběr minutek, ovšem cenové relace už tak lákavé nejsou. Nakonec si dávám "topinkovou pánev" za 70 Kč. Po víc než půlhodinovém čekání mi konečně přinesou pánev s deseti malými topinkami a šálek jakési ostré, ale dobré omáčky. Po pár soustech ale musím vše zabalit do ubrousku, honem zaplatit a kalupem k vlaku, který již stojí v nádraží. Oběd nakonec dojídám ve vlaku, něco zbyde i na večeři. Nepovedený oběd a málo pohodlí dalších vozů řady 010 však zakrátko vykompenzuje krásná vyhlídka na kvetoucí stráně a zahrady, březové hájky a pole z červené hlíny. Pole, polní cesty, odkopané svahy, všude svítí neobvyklá, červená půda. Trať je i dobrým námětem pro modeláře-ze Staré Paky vede souběžně s "falešnou dvojkolejkou" mladoboleslavské a turnovské tratě až do nedaleké Bělé u Staré Paky, kde se teprve rozcházejí. Mladoboleslavská a turnovská trať ve klikatí v obloucích po náspech a viaduktu vysoko nad údolím, kterým naopak trutnovská
trať klesá a stáčí se opět k východu. Lesy, kopce, kvetoucí horské louky a malebné vesnice, krajina jako na nějakém barevném kalendáři. Nádraží Roztokách u Jilemnice, Martinicích v Krkonoších a Pilníkově jsou dosud vybavena mechanickými návěstidly a drátovody, podél trati se překlápějí žluté terče mechanických předvěstí. V Martinicích, kam ústí lokálka od Rokytnice nad Jizerou, stojí před "mechanikami" dokonce i posunová mechanická návěstidla, tzv. "ranžírky".Tady si fotografové a milovníci staré techniky přijdou na své. V dálce se bělá jakýsi horský hřbet, dosud pokrytý "čepicí" sněhu. Jak asi bude v "Jánkách"? Pro jistotu si v báglu vezu svetr a na sobě teplou bundu, ovšem záhy postačí košile.
Nádraží v Kunčicích nad Labem, kam ústí krátká lokálka z Vrchlabí, a v Hostinném nápadně připomínají svou architekturou dávnou slávu "Rakouské severozápadní dráhy", stejně jako stanice Golčův Jeníkov, Čáslav, Kutná Hora hl.n. či Stará Boleslav.

Nádraží v Kunčicích nad Labem-přestup směr Vrchlabí

V Kunčicích se také nalézá velký závod "Krkonošské vápenky a.s.". Nad tratí je natažena drátěná síť, nad níž se vznášejí vozíky poslední fungující nákladní lanovky na našem území. Lanovka dopravuje z kamenolomu Černá do závodu vápenec.
V Hostinném vyrostla nová zastávka Hostinné-město. Před hostinským nádražím se nacházejí rozlehlé objekty akciové společnosti "Krkonošské papírny", kde se ze starého papíru vyrábějí žákovské knížky, školní sešity a krabice na prací prášky.
Ale před staniční budovou stojí také autobusy a dál až do Trutnova musíme po silnici, protože na trati se činí party traťové údržby se svářecími agregáty, motorovými utahovačkami šroubů a dalším nářadím. Trutnov se trochu podobá Lovosicím - velké město je rozloženo v úzkém údolí pod lesnatými kopci po obou březích řeky Úpy. Jsou zde tři nádraží, spojená královéhradeckou tratí-Trutnov-Poříčí, kam ústí lokálky do Teplic nad Metují, Královce a Lubawky, Trutnov-střed a největší stanice-Trutnov hlavní nádraží, odkud vybíhá soukromá trať společnosti VIAMONT do Svobody nad Úpou. Tady už čeká motorový vůz řady 810 v trochu neobvyklém, černožlutém nátěru. K dispozici má společnost i přívěsný vůz řady 010.192-3, vybavený dokonce strojvůdcovským stanovištěm s radiostanicí, kterou je možno dálkově obsluhovat motorovou lokomotivu řady 704.401, takže při zpáteční jízdě ze Svobody odpadá nutnost objíždění a vůz lze sunout jako tzv. vratnou soupravu.

Soukromý řídicí vůz řady 010-192-3 ve Svobodě nad Úpou

Trať Trutnov - Svoboda nad Úpou koupila asi v roce 1997 ústecká akciová společnost Viamont, čímž ji zachránila před zánikem. Ze stanic Kalná voda a Mladé Buky jsou dnes už jen zastávky.
Koncová stanice ve Svobodě je branou do Krkonoš a do budoucna se zvažuje i prodloužení tratě až do Pece pod Sněžkou.
Z nádraží zmizela dopravní služba a zrušena je i pokladna, kde kromě jízdenek bývaly k dostání i pohledy s vozidly společnosti a dokonce i modely černožlutých "uhláků" řady Wap. Prodej lístků dnes obstarává automat v malé čekárně. Jinak tu už není nic. Raději si jdu do hotýlku naproti přes silnici dát pivo a počkám na autobus do Janských Lázní.

Pokračování tohoto výletu bude v dalším článku.



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama